23948sdkhjf

Robotten Elton har gjort hverdagen bedre for de hjemløse

350 sælgere af hjemløseavisen Hus Forbi får nu hjælp af en robot. Det betyder, at sælgerne får deres penge med det samme, når de bruger MobilePay til at modtage betalingen for Hus Forbi.
MobilePay og Danske Bank har udviklet en kombination af kontantløs betaling fra MobilePay og kontantkortet fra Danske Bank, der gør det muligt for Hus Forbi-sælgere at opretholde salget i en tid, hvor færre købere har kontanter.

Løsningen er nødvendig, fordi man som hjemløs ofte hverken har NemID, billedlegitimation eller en adresse. Det gør det omstændigt at få en bankkonto og et betalingskort.

Det skriver Hus Forbi i en pressemeddelelse.

Løsningen har dog hidtil været ressourcekrævende for Hus Forbi, som manuelt har skulle overføre betalinger fra salget til sælgernes kontantkort.

Derfor kontaktede managementkonsulenthuset Valcon Hus Forbi og tilbød at bruge sin erfaring til at finde en løsning på de administrative udfordringer.

- Vi hørte om problemstillingen i Radioavisen og tog kontakt til Hus Forbi. Det var helt indlysende for os, at her kunne vi gøre en forskel med vores ekspertise. Samtidigt kunne vi bidrage til, at nogle af de mest udsatte medborgere fik en lidt mere tålelig hverdag, siger Lisbeth Krogslund, Client Engagement Director i Valcon.

Robotten Elton blev løsningen Løsningen blev en robot. Ikke en fysisk en af slagsen, men derimod en robot, der arbejder på tværs af de forskellige IT-systemer og automatisk udfører de manuelle opgaver.

Robotten, som Hus Forbis medarbejdere har døbt Elton, kan på den måde gør arbejdet på en brøkdel af den tid, det tidligere krævede. Dermed kan Hus Forbi-sælgerne få pengene på deres kontantkort samme dag, typisk inden for en time, som de sælger en avis.

- Det er dejligt at have pengene på kortet med det samme, så man har til en kop kaffe eller et måltid mad, fortæller Rene Skovgaard, en af Hus Forbis sælgere.

Teknologi har med andre ord været løsningen i en tid, hvor den stigende digitalisering ellers risikerer at ekskludere udsatte grupper.

- Det unikke samarbejde mellem Hus Forbi, Valcon, Friske Ressourcer, Danske Bank og MobilePay har gjort, at vi har kunne mindske nogle af de negative effekter, som hjemløse og socialt udsatte oplever i takt med digitaliseringen. Hvis det ikke var for den nye robot, ville vi have været nødt til at kaste håndklædet i ringen og erkende, at vi ikke kunne løfte den administrative byrde med de begrænsede ressourcer, vi har i Hus Forbi, siger Rasmus Wexøe, sekretariatsleder i Hus Forbi.

Hos Danske Bank er man glade for, at løsningen kommer den enkelte sælger til gode og vil fremadrettet bruge erfaringerne fra samarbejdet med Valcon til at videreudvikle robotten.

- Vi er glade for, at løsningen har gavnet den enkelte sælger ude på gaden og aflastet den administrative byrde hos Hus Forbi. Vi vil derfor fremadrettet videreudvikle robotten med udgangspunkt i det gode samarbejde, vi har haft med Valcon, siger Dorte Eckhoff, chef for Corporate Responsibility hos Danske Bank.

Fakta om Hus Forbi:
- Foreningen Hus Forbi udvikler, etablerer og støtter aktiviteter, hvor hjemløse og andre socialt udsatte gennem egen virksomhed har mulighed for at forbedre deres livssituation
- Hus Forbi har 2600 registrerede sælgere i Danmark, herunder Bornholm og Grønland
- Hus Forbi har et månedligt oplag på ca. 90.000 aviser
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141